Ponieważ wszyscy staramy się oswoić z nową normalnością, w której niektórzy ludzie wracają do biura, inni pracują na stałe z domu, lub są gdzieś pomiędzy, dynamika zespołu przechodzi kolejną dużą zmianę, która może jeszcze bardziej utrudnić nawiązywanie kontaktów. Jeśli ten organizacyjny chaos nie będzie kontrolowany, może on doprowadzić do wzrostu braku empatii, z racji tego, że wszyscy staramy się poruszać zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Empatia jest niezbędna do tworzenia zdrowych i owocnych relacji w pracy; jednak kilka typowych nieporozumień często przeszkadza w wyrażaniu empatii w pracy. Badania pokazują, że rozwijanie empatycznych pracowników przyczynia się do zwiększenia motywacji, produktywności i obniżenia rotacji.
Tak więc, jeśli empatia ma kluczowe znaczenie dla stworzenia zdrowego środowiska pracy, jaki jest najlepszy sposób na osadzenie jej w kulturze pracy? Empatia to umiejętność, i tak jak wszystkie inne umiejętności, każda osoba ma dla niej inny punkt wyjścia oraz różne potrzeby rozwojowe. W związku z tym uniwersalne podejście do kształtowania empatycznej siły całego zespołu nie zadziała w tym przypadku. Zamiast tego konieczne jest zapewnienie ludziom spersonalizowanych narzędzi do samopoznania i rozwoju umiejętności, takich jak model DiSC, który zapewnia proste, ale potężne podstawy umożliwiające ludziom zrozumienie, docenienie i łatwe dostosowanie się do preferencji i tendencji behawioralnych innych.
Dzięki DiSC współpracownicy będą w stanie zidentyfikować i docenić swoje preferencje i tendencje behawioralne oraz sposób, w jaki te zachowania wpływają na interakcje w miejscu pracy – tworząc w ten sposób naturalnie bardziej empatycznych pracowników. Kiedy współpracownicy zrozumieją, jaki styl reprezentują, zaczną lepiej intuicyjnie reagować na swoje potrzeby i elastycznie dostosowywać się, aby osiągnąć bardziej efektywne interakcje. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu stylowi DiSC:
Styl D
Osoby ze stylem D są dociekliwie, bezpośrednie i łatwo odrzucają pomysły i inicjatywy. Wolą stawić czoła wyzwaniom i nie zniechęcają się powszechnymi przeszkodami. Chociaż te tendencje pomagają posuwać projekty do przodu, czasami może się wydawać, że osoby ze stylem D są bardziej zainteresowane szybkim działaniem niż słuchaniem tego, co każdy ma do powiedzenia.
Jednak wiedza o tym, jak osoby ze stylem D preferują pracować, może pomóc innym w dostosowaniu się do ich priorytetów i wykorzystaniu ich mocnych stron. Na przykład poproszenie ich o wsparcie nowego projektu poprzez przeprowadzenie badań i zaprezentowanie ich grupie może im pomóc poczuć się zaangażowanymi, mającymi kontrolę i sprawić, że wszystko pójdzie gładko do przodu.
Styl i
Osoby ze stylem i mają tendencję do bycia otwartymi, optymistycznymi i często są podekscytowani współpracą i nawiązaniem kontaktu z zespołem. Wolą przejmować szybką inicjatywę i są świetni w sprawianiu, by ludzie czuli się komfortowo. Chociaż osoby ze stylem i są przyjazne i wyraziste, mogą mieć trudności ze zwolnieniem tempa w celu wykonywania rutynowych lub systematycznych zadań.
Jednak świadomość mocnych stron i wyzwań typowych dla stylu i może pomóc stworzyć podstawy do budowania lepszych relacji w pracy. Na przykład zaangażuj osoby ze stylem i, gdy projekt wymaga ekscytujących i nieszablonowych pomysłów. W takich sytuacjach będą czuli się związani, kreatywni oraz słyszani i doceniani.
Styl S
Osoby ze stylem S są cierpliwie i wyrozumiałe oraz lubią pracować z innymi w stabilnym, przyjaznym środowisku. Wolą być pewni czegoś przed podjęciem ważnych decyzji i lubią pomagać zespołowi. Jednak osoby ze stylem S są ostrożne, więc wolą trzymać się rutyny, którą znają, niż próbować czegoś nowego.
Jednak świadomość tego, co napędza osoby ze stylem S, może pomóc Ci odkryć strategie efektywnej współpracy. Na przykład ludzie ze stylem S czerpią satysfakcję z zadowalania innych i nawiązywania osobistych kontaktów, więc zwracanie się do nich podczas spotkań daje im przestrzeń do wniesienia swojego wkładu i pozwala im zadawać wszelkie pytania, których potrzebują, aby czuć się komfortowo, próbując nowego podejścia. W takich sytuacjach będą czuli się wspierani, doceniani i jakby pracowali z ludźmi, którzy naprawdę troszczą się o siebie nawzajem.
Styl C
Osoby ze stylem C są precyzyjne, analityczne i solidne często wolą pracować w pojedynkę niż w grupie. Osoby ze stylem C mogą się rozwijać, gdy mają czas na przemyślenie zadań lub gdy projekt przywiązuje dużą wagę do szczegółów. W rezultacie ludzie ze stylem C mogą być zestresowani, gdy są zmuszani do pracy pod presją lub gdy muszą podejmować ważne decyzje bez czasu na ich analizę.
Pokazanie świadomości typowych preferencji osób w stylu C w zakresie przygotowania może budować lepsze relacje w pracy, w których współpracownicy cenią sobie nawzajem swoje mocne strony. Na przykład dostarczenie osobom ze stylem C planu spotkania lub założeń projektu z wyprzedzeniem daje im możliwość przeanalizowania projektu i opracowania listy pytań przed rozpoczęciem, tak aby mogli poczuć się przygotowani.
Jak widać, każdy ma unikatowe preferencje i tendencje, które kształtują to, kim jest i jak prezentuje się w pracy. Kiedy lepiej rozumiemy siebie i naszych współpracowników, możemy naturalnie być bardziej empatyczni. Korzystając z modelu DiSC, lepiej zrozumiesz priorytety współpracowników, wykorzystasz ich mocne strony i będziesz z nimi lepiej współpracować.
#disc #doscworkplace #empatia #styledisc #komunikacja